Monthly Archives: March 2010

Debatt på Aftonbladet

Det har idag publicerats några debattinlägg på aftonbladets hemsida (vet inte om det är i papperstidningen också). Den första är en artikel av journalisten Johanna Sjöberg, där läkaren Karin Schenck Gustafsson uttalar sig om lchf:

“Karin Schenck Gustafssons upplever att det blivit fler fall av hjärtinfarkter och ovanligt höga kolesterolvärden sedan fettdoktorn Annika Dahlqvists LCHF-diet blev känd.

En av hennes egna patienter gick ner elva kilo på Annika Dahlqvists diet.

– Men hans kolesterolvärde hade gått upp jättehögt, speciellt det farliga kolesterolet, LDL, och han fick sedan sin andra hjärtinfarkt. Fallet var så tydligt, säger hon.”

Sin andra hjärtinfarkt? Han var alltså redan hjärtsjuk och då är risken för att man får fler hjärtinfarkter mycket högre. Hennes resonemang här är dessutom intressant. Hur länge hade denna man ätit lchf? Om en person får låt oss säga cancer vid 40 års ålder och har ätit en fettsnål kost de första 39 åren av sitt liv för att sedan äta lchf det sista året innan cancern blev diagnosticerad, vilken kosthållning är det då som troligast har orsakat cancern? Det kanske till och med inte hade något att göra med kosten?

Det Gustafsson och hennes kollegor lider av är “confirmation bias”, där de sedan länge bestämt sig för att saker förhåller sig på ett visst sätt. Allt de sedan observerar tolkar det på ett sätt som passar in i deras hypotes. Extremt vanligt när det handlar om kost.

Nästa inlägg är en debattartikel av Fredrik Paulun:

“Vi vet att stora mängder fett från bacon, korv, kött, och till viss del mejerifetter kan minska insulinkänsligheten vilket bidrar till hjärt-kärlsjukdomar.”

Det vet vi inte alls. Evidensen för detta är mycket svag och det är lätt att blanda ihop fysiologisk insulinresistens (i syfte att hålla blodsockernivåerna normala hos en frisk individ) med sjuklig insulinresistens. En intressant översiktsartikel publicerades om detta 2008 (1), Stephan på Whole Health Source har gått igenom den tidigare.

“LDL brukar också öka hos de som äter strikt LCHF och det är särskilt allvarligt då deras intag av antioxidanter ofta samtidigt är lågt. Antioxidanterna skyddar LDL från att oxidera och orsaka hjärt-kärlsjukdom, och de finns bland annat i frukt, bär, rotfrukter, baljväxter och fullkornsprodukter. Detta är livsmedel som konsekvent brukar undvikas vid extrem LCHF.”

De stora, fluffida, LDL-partiklarna gör det ja. Detta är inte farligt. Det är dessutom inte en hård ändpunkt och bör därför inte övertolkas oavsett om det är bra eller dåligt. Att antioxidanter är nödvändigt finns det knappast starka belägg för, även om Paulun gärna påstår det eftersom han säljer smoothies (som skall vara antioxidantrika) och antioxidanttillskott.

“En del forskning tyder också på att extrem LCHF ökar inflammationerna i kroppen vilket ytterligare är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom.”

Detta är intressant och jag skulle gärna vilja läsa mer om det. Jag skulle helst av allt vilja veta exakt vilken kost deltagarna i de aktuella studierna åt. Sen är det naturligtvis inte heller hårda ändpunkter här.

“Det paradoxala är att långkedjat mättat fett, som extrem LCHF förespråkar ett högt intag av, är det fett som lättast lagras som fett i fettcellerna och gör viktminskningen långsam. Där har man helt gått mot den vetenskapliga dokumentation som finns och skapat sig en egen alternativ verklighet när man rekommenderar folk att äta bacon och korv för att de ska gå ned i vikt.”

Detta är inte relevant. Det kan ju vara så att de som äter mycket fett blir så mätta av det att de spontant sänker sitt energiintag. Detta är min erfarenhet hos mig själv och de jag satt på högfettkost. Det finns också vetenskapligt stöd för det. Om det är så har det ingen betydelse hur lätt fettsyrorna lagras in i fettcellerna eftersom energibalansen fortfarande blir negativ. Man kan inte ta några enskilda provrörsresultat och sen urskillningslöst försöka applicera dem på något så oerhört komplext som människokroppen.

“När man drar ner kolhydraterna till ett minimum minskar dessutom ofta träningsorken och den fysiska aktiviteten blir ofta lägre vilket knappast heller underlättar viktminskningen.”

Detta är högst individuellt, beror ofta på hur mycket kolhydraterna dras ned och går dessutom oftast över efter ett par veckor.

“Slutligen är en extrem lågkolhydratkost inte det optimala för hjärnan eftersom dess föredragna bränsle glukos saknas. Dessutom bildar hjärnan serotonin när vi äter kolhydrater och ju mindre av dessa vi äter desto sämre mår vi psykiskt. Brist på serotonin gör oss nämligen nedstämda, lätt irriterade, mer ångestfyllda och aggressiva. De senaste rönen visar att de som går ned med lågkolhydratkost upplever sig mindre lyckliga än de som går ned lika mycket men med en kost innehållande kolhydrater.”

Allt nödvändigt glukos bildas från protein, den övriga energin kommer från ketoner vilket går alldeles utmärkt. Att man skulle må sämre baseras på en studie som inte är speciellt tillförlitlig. Den har diskuterats en del tidigare och jag tänker inte gå igenom den mer här.

Jag – Paulun: 1-0

Den sista artikeln är en debattartikel av Annika Dahlqvist:

“Om man ska ta reda på huruvida det är LCHF, med naturliga fetter – eller lågfettkost, med margariner – som ger högsta risken för hjärtinfarkt, måste man göra riktiga jämförande kontrollerade studier. Det är helt ovetenskapligt att ta ett enstaka exempel som bevis för något.”

Instämmer helt, dock så skjuter Dahlqvist sig själv i foten senare i artikeln:

“Genom omfattande kommunikation via internet har vi fått många rapporter från personer som haft en eller flera tidigare hjärtinfarkter, men som inte fått flera sedan de övergick till LCHF.”

Vilket är i princip samma sak som Gustafsson gjort, fast med flera individer. Anekdoter är fortfarande anekdoter. Att de kommer genom internet gör dem dessutom ännu mindre tillförlitliga. Vad hände med “jämförande kontrollerade studier”?

“De som nu, av Karin Schenck Gustafsson, blivit oroade för att LCHF skulle vara farligt för hjärtat, kan lugna sig med att hon inte har något vetenskapligt underlag för att påstå detta. Det måste vara gammal prestige som driver henne. Det är inte lätt att erkänna att de kostråd man har gett under 40 år snarast har gjort människor sjukare än friskare.”

Instämmer helt. Vetenskapliga framsteg sker en pensionsavgång i taget, var det någon som skrev en gång (om ni vet vem, skriv det gärna i kommentarerna!).

Bokrecension: Enter the Zone

Enter the Zone av Barry Sears.

Enter the Zone (ETZ) har några år på nacken nu, den första versionen gavs ut 1995. Boken är en bästsäljare i USA och Barry Sears har där mer eller mindre skapat sig ett bantingsimperium med egna livsmedelsprodukter och kosttillskott. Inget fel med detta om det inte vore för att budskapet han framför är helt uppåt väggarna.

ETZ beskriver ett kostupplägg som går ut på att vid varje måltid få 40 procent av energin från kolhydrater och 30 från respektive fett och protein. Olika mängder av olika livsmedel beskrivs som “block” för att göra det lättare för bantaren att få till rätt proportioner. Jag kan dock tänka mig att det fortfarande är rätt besvärligt att behöva räkna exakt på vad man ska äta till varje måltid. Denna 40-30-30-ratio ska, enligt Sears, göra att din eicosanoidproduktion optimeras. Eicosanoider är ett slags lokala hormoner som bland annat spelar stor roll för kroppens inflammatoriska processer. Några vetenskapliga bevis för att 40-30-30-ration faktiskt gör något speciellt med dina eicosanoider finns dock inte.

Boken är lite väl utdragen och det känns som det skulle gå att få in samma information på ungefär hälften av sidorna. På det pedagogiska planet lämnar den också mycket att önska.

En, för mig, underhållande del av boken är den när Sears propagerar för att “The Zone”-dieten skulle ge ökad prestationsförmåga för elitidrottare. För att visa detta satte han några amerikanska fotbollsspelare på dieten när de var på ett träningsläger. Ingen kontrollgrupp. Resultatet blev att de presterade bättre. Vilken skräll, personer som spenderar hela dagarna med att träna på ett träningsläger presterar alltså bättre efter några veckor. Problemet är att människor förbättrar sina resultat mer bara de får veta att de är med i en studie, så om man inte har en grupp som får äta en mer “normal” kost så vet man inte om Sears diet faktiskt hjälpte. De presterade bättre för att de var på ett träningsläger och för att deras coach sa åt dem att de skulle få äta en ny, specialanpassad, kost. Denna studie är helt värdelös, tvärr så använder Sears den ändå för att göra reklam för sin diet. Detta är ett beteende som går igen om och om igen hos honom.

Att det skulle vara nödvändigt att hålla en precis ratio på kolhydrater, fett och protein är rätt löjligt när man tänker efter. Människan är anpassad för att klara sig på en mängd olika slags dieter (diet här är liktydigt med kosthållning) och den har nog ytterst sällan varit 40-30-30. En stor tumme ner för både boken som sådan och för Barry Sears pseudovetenskapliga skräpdiet.

1/5

Köp “Enter the Zone” (om du nu vill det).

Träningsdagbok

EDT 15 minuter: 36 räckhäv och 70 strikta armhävningar.

Bokerecension: Den hemlige kocken

“Den Hemlige Kocken – det okända fusket med maten på din tallrik” av Mats-Eric Nilsson.

Jag har sent omsider läst igenom Den hemlige kocken och har, kan man säga, blandade känslor om boken. Den är dels rätt osaklig och tjatig och dels så har den ett värdefullt budskap.

Nilsson beskriver livsmedelsindustrins sätt att behandla maten som säljs i våra livsmedelsbutiker. Men han skjuter lite väl vilt omkring sig. Han verkar mena att en tillsats är farlig helt enkelt för att det är en tillsats. Så är det naturligtvis inte. Sen när han dissikerar frysta färdigrätter för att komma fram till att det mest är skräp så sparkar han ju mer eller mindre in en öppen dörr. Sent i boken verkar det som om han påstår att det är något negativt att köttbullar friteras i talg från nöt och inte i smör. Man friterar väl ändå inte saker i smör heller? Kotalg är dessutom ett utmärkt fett att fritera i, stabilt och naturligt. Nej, det hade nog varit bra om han hade tagit lite experthjälp och kanske tänkt efter en gång extra ibland.

Däremot så är det övergripande budskapet i boken bra, då Nilsson förespråkar mer naturlig mat lagad från bra råvaror. Sådan mat är ju otroligt mycket nyttigare och godare än det skräp som säljs idag.

Boken är klart läsvärd, om än lite raljerande och tjatig.

3/5

Köp Den Hemlige Kocken här.

Träningsdagbok

Ett kort och lugnt löppass i mina Vibram Fivefingers. Känns verkligen i underbenen, mycket mer än med löpning i löparskor. Däremot gick det bra trots att det bara är cirka fem plusgrader ute, så länge man inte blir blöt om fötterna.

Artikel av Fredrik Nyström

Fredrik Nyström, professor i internmedicin, har skrivit en artikel på framtidensland.se. Mycket bra artikel, där Nyström kritiserar den bristande vetenskapliga grunden för våra nuvarande kostråd. Personligen anser jag inte att kostråden ska ändras utan avskaffas, då det inte är statens uppgift att säga åt människor hur de ska äta. Det har ju knappast fungerat hittills heller och förändringen kommer som vanligt idag inte från statligt håll, utan från vanliga människor som engagerar sig för riktig mat och en god livsmedelsproduktion.

Bokrecension: Sanningen om GI

Sanningen om GI av Fredrik Paulun.

Paulun, som är en av mina nutritionistkollegor, går i boken igenom vad han anser är vanliga missuppfattningar om vad GI (glykemiskt index) är, samt vad han tycker om lågkolhydratkost. Genomgången av GI han gör är bra, han förklarar hur begreppet har missbrukats. GI är ett mått på hur snabbt blodsockret höjs av olika livsmedel, inte en diet! Vissa (Ola Lauritzon fr. a.) har använt begreppet GI för att sälja lågkolhydratkost, vilket har orsakat en del förvirring.

Delen där Paulun går igenom lågkolhydratkost är tyvärr rätt dålig. Han skriver till exempel att man vid en lchf-kost inte får i sig några fiber då grönsaker är bannlysta! Man kan ju åtminstone försöka läsa på lite innan man kritiserar något. Hans genomgång av problemen som uppstår vid lchf är dessutom mest en genomgång av de omställningsbesvär som brukar förekomma de första veckorna. Visst kan det potentiellt finnas problem med att äta lchf hela livet (även om jag betvivlar det om kosten läggs upp på rätt sätt) som kan diskuteras, men den diskussionen hjälps inte av sån här osaklighet.

Sen rekommenderar Paulun i boken fruktjuice (inte obegränsat, men ändå), som i praktiken är jämförbart med läsk. Skillnaden består i att läsk har mer salt, saknar c-vitamin och eventuellt innehåller koffein. Kan detta ha något att göra med att Paulun själv säljer smoothies och liknande kanske? Det känns lite som att pengabegäret här har fått ta överhanden lite för mycket. Inte för att det är fel att tjäna pengar, jag hoppas själv på att kunna försörja mig på det här i framtiden men jag kommer nog inte gå ut och rekommendera sockervatten för det. Blandade känslor för denna bok, skriven av den nutritionist som faktiskt var den som en gång fick mig att intressera mig för ämnet.

2/5

Köp boken här.

Bokrecension: Good Calories, Bad Calories

Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes. Det här är en uppdaterad version av recensionen jag skrev på gamla bloggen.

En inte direkt lättläst bok som tar upp mycket av problematiken inom nutritionsområdet. GCBC handlar till stor del om varför vi blir överviktiga, men tar även upp annat som till exempel hjärt-kärlssjukdom, alzheimers och cancer. Att han visar att idén att mättat fett skulle vara farligare än någon annan sorts fett är en av bokens största behållningar, faktiskt. Taubes utmanar idén att övervikt bara beror på att vi äter för mycket och rör på oss för litet, alltså karaktärsbrist. Han anser istället att det är hormonellt reglerat, när vi äter mycket kolhydrater så driver våra hormoner oss till att äta mer och röra på oss mindre. Personligen tror jag att ett högt kolhydratintag bara är en variabel i ekvationen, men den här boken är oerhört viktig och är ett måste oavsett om du håller med Taubes eller inte. En av de viktigaste böckerna som skrivits om nutrition.

5/5

Köp Good Calories, Bad Calories här.

Träningsdagbok

50 armhävningar och 30 räckhäv, uppdelat i flera set.

150 24 kg kulhantelsvingar på 10 minuter (15/min = 75%)

Träningsdagbok

GTG Räckhäv.

Det är riktigt, riktigt segt att träna nu när jag inte har ett gym att gå till. Ska börja springa mer när det blir varmare allteftersom.